Derdeklassers leggen tien kinderen van de basisschool uit hoe zij iets moeten maken, vasthouden of assembleren. (Foto: Eline Lohman)
Derdeklassers leggen tien kinderen van de basisschool uit hoe zij iets moeten maken, vasthouden of assembleren. (Foto: Eline Lohman) (Foto: )

'Gouden handjes' in KlusKlas

Het Omnia College is in samenwerking met obs Anne Frank de zogenoemde KlusKlas gestart. Kinderen van groep 7 van deze basisschool komen elke dinsdagmiddag naar de middelbare school toe om daar met techniek en bouwen aan de slag te gaan. Op deze manier kunnen de kinderen hun gouden handjes inzetten en de leerlingen uit de derde klas van het Omnia College leren op hun beurt om iemand te begeleiden. De pilot is zojuist gestart en loopt nog tot en met de zomervakantie. Het is de wens van beide scholen, die onder stichting OVO vallen, om de Klusklas in de toekomst verder uit te breiden.

Door Eline Lohman

GORINCHEM – Er wordt druk gewerkt in de techniekhal van het Omnia College. Lassen, snijden – allerlei vaardigheden zijn nodig om een stalen spaarpot te maken, zoals nu de opdracht is. Derdeklassers leggen tien kinderen van de basisschool uit hoe zij iets moeten maken, vasthouden of assembleren. Iedere leerling heeft steeds dezelfde scholier onder zijn of haar hoede en kan zo kennis overdragen. In het lokaal ernaast is een bouwgroep aan de slag. Door middel van boren en zagen worden stukjes hout in allerlei vormen en maten zo onder handen genomen dat ze uiteindelijk een treintje vormen. 

De KlusKlas is leerzaam voor iedereen, vertelt Yvette Bergman, leerkracht groep 8 op obs Anne Frank. "Ik had al gehoord over een KlusKlas elders in het land en werd gelijk heel enthousiast van het idee. Op onze school zitten namelijk kinderen die het heel erg fijn vinden om met hun handen bezig te zijn – daar liggen hun talenten. Het Omnia College sluit hier naadloos op aan en dus ben ik blij met deze pilot. We hebben eerst gekeken naar bij wie dit project past. Nu gaan elke week tien kinderen van ons naar de middelbare school. Wij hebben zo'n ruimte als hier is namelijk niet."

De KlusKlas ziet Marieke van den Berg, directeur van het Omnia College, als aanvulling op de veel bekendere Plusklas. "Leerlingen die meer- of hoogbegaafd zijn, zitten in zo'n klas. Voor die kinderen wordt al veel gedaan. Maar wíj hebben juist kinderen met gouden handjes. We willen dat kinderen in het VMBO gelijke kansen tot talentontwikkeling krijgen. Daarom zeggen wij: 'leren door te doen'. Zo vroeg mogelijk kennismaken met vakwerk is heel belangrijk. Onze leerlingen leren in de KlusKlas softskills, zoals omgaan met kinderen – het begeleidende stukje. Ze worden zelf groter door coach te mogen zijn."

Zo is de overstap van basisschool naar middelbare school straks ook minder groot, denkt Yvette. "Die stap maken ze straks gemakkelijker, omdat ze al in de omgeving van de middelbare school geweest zijn. Daar komt nog bij dat sommige van onze kinderen nog wat problemen hebben met de taal en door het project wordt de taalbeheersing een stuk beter. We krijgen nu al heel positieve reacties op de KlusKlas."

Fleur Bullee (14) is enthousiast over de begeleiding die zij mag bieden. "Ik vind het wel moeilijk om kinderen te begeleiden, want het uitleggen van dingen is soms lastig, maar ik leer er veel van. Zo had ik eerst moeite met het praten met mensen, maar dat gaat nu al een stuk beter." Ook Selen Saka (10) van obs Anne Frank vindt de KlusKlas meerwaarde bieden. "Ik vind bouwen leuk en dat kan op mijn eigen school niet. Fijn dat ik hier aan de slag kan."

Marieke van den Berg ziet graag dat de KlusKlas verder uitbreidt in de toekomst. "Het zou mooi zijn als meer kinderen vroegtijdig met vakwerk aan de slag kunnen. Het is onze verantwoordelijkheid om de jeugd enthousiast te krijgen voor techniek gezien de grote tekorten op de arbeidsmarkt. Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Maar ook de Koksklas en Beauty & Care bieden kansen voor jong talent dat graag de handen uit de mouwen steekt."
 

Meer berichten