Als donateurs de Jan de Sterke niet op sleeptouw nemen, dan kon dít beeld straks wel eens tot het verleden behoren. Foto: Stichting Jan de Sterke
Als donateurs de Jan de Sterke niet op sleeptouw nemen, dan kon dít beeld straks wel eens tot het verleden behoren. Foto: Stichting Jan de Sterke (Foto: )

Jan de Sterke moet in de vaart blijven

GORINCHEM - De vrijwilligers van Jan de Sterke slaken een noodkreet. Hun stoomsleepboot moet in de vaart blijven, maar daarvoor is extra geld nodig. Zij hopen dit met een crowdfunding-actie binnen te halen.

De Jan de Sterke werd in 1913 in Den Haag gebouwd en vaart nog met een originele, tweecilinder stoommachine. De originele stoomketel is, vanwege de slechte staat, in 1973 vervangen door de huidige stoomketel. Deze wordt kolengestookt en verwarmt daarmee zo'n 2500 liter water. De stoomsleper heeft in het verleden andere namen gehad. In 1913 heette zij Snel. Vanaf 1949 Mariëtte en van 1977 tot 1996 heette zij Hendrina II.

Varend Monument

Sinds begin 1995 is de Hendrina II in eigendom bij de Gorcumse Stoomboot Stichting De Compound, die haar op 6 december 1996 de naam Jan de Sterke gaf. Onder die naam is zij sinds 2003 geregistreerd als Varend Monument. De thuishaven van de boot is Gorinchem. De vaste ligplaats is op de Linge, onder de molen aan de Ondervloed. In de wintermaanden overwintert de boot in de Lingehaven, bij de sluis. De boot wordt in de vaart gehouden door vrijwilligers, aangesloten bij de Stichting Jan de Sterke en is op evenementen in binnen- en buitenland een graag geziene gast. Dit jaar is zij 106 jaar oud en de vrijwilligers doen er alles aan om de boot in de vaart te houden. Iedere dinsdag wordt er onderhoud aan de boot gepleegd. Dit is noodzakelijk om de boot in goede conditie te houden. Alle materialen en diensten worden steeds duurder. En omdat de stichting geen subsidie krijgt, maar alles zelf moet betalen, wordt het steeds lastiger de boot in stand te houden. Brandstof kan niet zomaar even bij een tankstation worden gekocht. De stichting moet de kolen door een bedrijf laten leveren en in de bunkers op de boot laten storten. Ook de kolen zijn flink in prijs gestegen.

Maritieme evenementen

De vrijwilligers gaan regelmatig met de Jan de Sterke naar maritieme evenementen, zoals de Lekkodagen in Wijk bij Duurstede, de Open Havendag in Gorinchem en Dordt in Stoom. Door met publiek te varen worden inkomsten gegenereerd. De kosten zijn nu echter hoger dan wat met de rondvaartjes wordt verdiend. Hierdoor kan de Jan de Sterke dit jaar, zonder extra hulp in de vorm van donaties, waarschijnlijk niet varen. 'Dit vinden wij verschrikkelijk', laten de vrijwilligers per email weten. 'Er wordt zoveel tijd en energie in gestoken en de boot mag echt niet verloren gaan. Er zijn door soortgelijke problemen al boten door verkoop naar het buitenland verdwenen of op de sloop terechtgekomen. Wij willen onze prachtige, historische boot Jan de Sterke hiervoor behoeden. Er zijn in Nederland nog maar een paar boten die op kolen varen en dit prachtige stukje techniek willen wij voor de toekomst veilig stellen. Voor de huidige, maar ook voor de toekomstige generaties. ' Zij hopen dan ook dat de boot, door extra donaties, kan blíjven varen.

Meer informatie op de website www.jandesterke.nl

Meer berichten