Volgens Matheus Sales de Moura is er vaak weinig interesse is naar wat er daadwerkelijk in jongeren omgaat. Eigen foto
Volgens Matheus Sales de Moura is er vaak weinig interesse is naar wat er daadwerkelijk in jongeren omgaat. Eigen foto (Foto: )

Documentaire geeft rauwe inkijk in leefwereld jongeren

GORINCHEM - De documentaire 'De stem van jongeren' geeft een rauwe inkijk in de leefwereld van jongeren. Op zaterdag 14 december gaat hij in première in Evenementenhal Gorinchem.

In de documentaire, die gefinancierd is vanuit fondsen, worden de Gorcumse jongeren Soufiane Faik, Dylan MacPhail, Andy Twilt en Jack Bunga een jaar lang gevolgd, nadat ze de Mediawijsheid Award 2018 hebben gewonnen met het muzieknummer 'Keuzestress'. In een avondvullend programma geven ze op muzikale wijze uiting aan thema's die hen bezighouden. Ze nemen ons mee in de zoektocht naar zichzelf. Niks blijft onbesproken.

Niet altijd makkelijk

Jack is één van de hoofdrolspelers. Hij weet als geen ander dat het niet altijd makkelijk is om een jongere te zijn in deze snel veranderende samenleving. "Stel je bent nu 15, dan maak je dingen mee die je op je 25ste hoort mee te maken. Daardoor word je snel volwassen. Mensen hebben al gauw een verkeerd beeld van ons. Ze denken dat we nietsnutten zijn en de hele dag op onze telefoon kijken."

Volgens jongerenwerker en productieleider Matheus Sales de Moura is het hard nodig dat er geluisterd wordt naar jongeren zoals Jack. "Regelmatig overheerst de eenzijdige beeldvorming rondom de doelgroep waarmee we werken. Excessen en incidenten zijn niet goed te praten en worden terecht veroordeeld." Tegelijkertijd merk De Moura dat er vaak weinig interesse is naar wat er daadwerkelijk in jongeren omgaat. "Weten we echt wat hen drijft en waarom ze doen wat ze doen? Als jongeren een kans krijgen om hun formele stem te laten horen in bijvoorbeeld een jongerenplatform, dan komen hier vaak autochtone en hoog opgeleide jongeren op af. Onze doelgroep zoekt vaak hun eigen weg om hun stem te laten horen. Ze spuiten graffiti-leuzen, schrijven rapteksten of verspreiden hun mening op social media."

Sinds 2002

Om in te kunnen spelen op de belevingswereld van jongeren, is The Mall sinds 2002 actief in Gorinchem. Zij legt de verbinding door middel van coaching, inloopcentra, straatwerk, meidenwerk, zaalvoetbal en social-media lessen en helpt jongeren een plaats in te nemen binnen de samenleving. Dit sluit naadloos aan op de lokale visie die Youth for Christ Nederland de afgelopen jaren in 23 plaatsen heeft ontwikkeld, onder leiding van directeur Bram Rebergen. "The Mall Gorinchem is een goed voorbeeld van wat ons lokale werk teweeg kan brengen. Deze jongeren begeven zich in een weerbarstige werkelijkheid, waardoor ze soms verder van de huidige samenleving afstaan dan nodig. De jongerenwerkers staan naast hen en geloven in hun talenten en potentieel." Rebergen hoopt dat de premièreavond van de 42 minuten durende documentaire een nieuw startpunt geeft om jongeren als Jack een gezicht te geven. "Het streven moet zijn om met elkaar de kloof te dichten tussen de belevingswereld van deze jongeren en de huidige samenleving." Meer informatie en gratis tickets: www.themallgorinchem.nl/destemvanjongeren.

Meer berichten